Nu tā, motorlietas. Ir tā, ka taisīts ir daudz viskautkas, attiecīgi ne jau viss tiek fanātiski bildēts, ir jāstrādā nevis reportāžas jābūvē. Šur tur bildes būs no dažādiem motoriem, bet lietas būtību jau tas nemaina.
Uz 2009. gada sezonu dzeltenajam rallijsprinta vāģim motorītis bija ~ šitāds:
82.5 x 74.8 = 1599cc
klanis 129mm (apstrādāts), virzulis no bloka ~ 0.1mm arā
virzulis kaltais MAMI, VAG 82.5STD gredzeni
kompresijas pakāpe 11.6:1
sadalene 316°/294° 12.9mm/12.2mm 108°/108° (un tieši tāpēc man patīk redzēt reālos ciparus nevis kautkādas mistiskos nosaukumus, jo tie profili vienam un tam pašam "modelim" atšķirās, uz šķūnīša rakstīts hu%, bet iekšā malka)
vārsti 39/34 7mm, bronzas vadīklas un berilijbronzas ligzdas
vieglie vārstu bīdītāji, schrick vārstu atsperes
kloķenes vaigi sapucēti
+ vēl visādi sīkumi, kas būvējot vaza motoru sportam ir jāievēro, jāapstrādā un jāpaknibina.
Barojās tas viss ar elektrisko šprici un šībera tipa droselēm, kompūteru regulēju es. Tur nav ko izplūst, gada sākumā grieza līdz 7500 (~155zs), uz gada beigām iegrieza līdz 8500 un salika ar savādāku izpūtēju (~170zs). Izpūtēja caurule 51mm iekša, viens bundulis.
Visu dara paši, atskaitot lietas, kur vajag nopietnāku tehniku, tb. bloka slīpēšanu, galvai slīpēšanu un ligzdu ielikšanu.
Tā kā tas ir sporta motors, tad salikšana iet ļoti ilgi salīdzinot ar standarta ielas motoru, apmēram 1.5-2 darba nedēļas, neskaitot specifisku detaļu sagatavošanu (galvas gatavošanu, etc.), jo visi mēri jāpārmēra un jāsakrāmē bez steigas. Pa fikso samest visu kopā var pa divām dienām, bet kā tas viss trādās - katrs pats sev stomatologs. Es neticu nevienam slīpētājam un nevienam detaļu izgatavotājam.
Sākās viss ar bloka sagatavošanu, respektīvi visi korķi vaļā ieskaitot eļļas kanālus, birste iekšā un attiet. Bloka sagatavošana iet ilgi un ar lielām zobu sāpēm, vazam tur ir daudz lietas, kas jādara, īpaši tiem blokiem ar ko braukuši opji "praktiskie".
Leņķstangai diēta, grumbu noņemšana, kas beidzās ar balansēšanu kopā ar visiem loriņiem un atsevišķi.
Leņķstanga ir taisna, bet vajag palūrēt.
Standarta virzulītis pret normālu virzuli.
Evolūcija - pēdējais motors, iepriekšējais, standarts. Svara ziņā mīnus daudz.
Aplaizītais pret standartiņu. Ja to nemāk pareizi izdarīt, tad labāk klāt neķerties. Ir redzēts leišos taisīts BMW motors, kur cilvēks ir redzējis ka tā dara, bet nu izdarīts bija galīgi greizi, rezultātā - notrūcis klanis un motors miskastē.
Apakša salikta (1/3 ceļa norāpota)
Rūpnīcas atzīmes ir tikai priekš naivajiem.
Ligzdas & fāzes graužās ar šito. Jāsaka kā ir - drausmīgi dārgs instruments.
Teorētiķi tikai muld, praktiķi met kopā uz duru, normāli liekot kopā ir jābūt abiem kopā precīzi 1:1. Tā gan nav vaza galva, bet process tieši tas pats.
Ierindnieki.
Galva. Vispār, ja galvai degkamerā ir jāpamanās izņemt 7-10cm3 materiāla, tur ir ko noņemties. Virzulis ar bedri = slikti, virzulis neiet līdz bloka augšai = vēl sliktāk, vazam oriģināli ir abas šitās kaites, kautgan astotajam mazāk, klasikai vairāk. Šitai galvai mazliet ir pāris lietas upurētas nevajadzīgi.
Caurumi.
Tālāk seko pretīgs process. Vārstu atstarpju regulēšana, kas 08 notiek ar šeibu pielasīšanu. Klasikai šajā ziņā ir 10x mazāk ko darīt, jo priekšpiedziņai katru reizi ir jārauj sadalene ārā. Noder ciparu instrumenti, vienk. pēc 3 reizes acis ir šķības uz klasisko mikrometru. Un kā likums tas notiek vēlu vakarā.
Atkarībā no tā, kādi dati ir pieejami, tā arī sastellējam sadaleni. Krustpunkts vai pēc fāzēm. Patreiz man jau ir vienalga, vienkārši ir uzparikte ar ko samērīt sadaleni un dabūt datus kompī, paskatīties kas un kā, respektīvi savā starpā paskatīt profilus, utt.
Barojās tas viss ar šito rīku. Daudzi vāvuļo, ka ar šībera tipa droselēm nevar normāli pabraukt mazos atvērumos - muļķības. Ja ir uzlabota un pareiza šībera konstrukcija, tad viss ir kedā. Savukārt kad pedālis ir grīdā, tad kanālā ir vienkārši pliks caurums. Jāsaka gan kā ir, šitas mezgls ir pats dārgākais pa visu motoru. Tieši tāds stāv uz Lada Revolution ar 8v motoru. Vienīgais uz ko grēkojam - filtra kaste, nepietiek vietas un uz dzeltenā rallijsprinta aparāta neko citu virsū dabūt nevar, savukārt šķērēt būdu tam rīkam nav jēgas. Jaunajam aparātam tur viss būs kārtībā.
Kas no tā visa iznāk, iznāk kautkas šitāds apmēram.
--------------------------------------------
Bišk bildes no neražām un citiem defektiem/efektiem.
Tā izbeidzās sporta motors, ko kauj divas sezonas, netaisa vaļā un daudz trennējās. Ja tā piemet, tad tas motors ir nogājis vismaz 8000 sporta režīmā un tikpat ielas režīmā, kas normāli ir ~ 3x vairāk nekā ir normāla sporta motora revīzija.
Šitā iznāk, kad uz žiguļa mēģina uzlikt VW mehānisko šprici, kurai ir problēmas ar dalītājgalvu. Viens motors nokurinājās (iepriekšējais saimnieks), uzbūvēja jaunu un pateica to sūdu atpakaļ nelikt, braukt ar karburatoru. Ar karburatoru puišiem šķita, ka dukas par maz, profesori pārlika atpakaļ mehānisko šprici, tip, skalojuši un sataisījuši pie speciem. Rezultāts redzams, saucās - man lūdzu vēlvienu, ar gada intervālu. Morāle ir prasta - klausīt savu motora būvētāju. Lai normāli sagatavotu sportam galvu, viena tāda pati ir kapitāli jāsabojā. Vislabāk to darīt uz kādas jau beigtas galvas.
Vējiem līdzi, kautgan nav ļaunuma bez labuma, atradās problēma, kas pirmstam nebija pamanīta konstrukcijā.
Palēnam remontājamies, kas vairs nav process pa prasto.
--------------------------------------------
Vispār jau smieklīgi bet daudzi domā, ka no krievijas medusmaize nāk. Buļļa kaka lielākajā apmērā. Ļoti daudz mēslu un pavirši apstrādātu produktu nāk. Tie paši bloķi un citas detaļas. Ir precīzas lietas un ir pilnīga miskaste. Cena atbilstoši saprātīgam produktam ir bezmaz divreiz lielāka, parasti labāk ir ņemt no pārbaudīta kantora dārgāk, jo lētais var jukt lupatās. Dzīvs piemērs - šprices kolektors/resīveris, kas pēc būtības nemaz nav lēts pat prastajā izpildījumā. Bet izstrādājums neiztur nekādu kritiku. Tūna mantiņas ir izpildītas uz pūt un palaid. Tūneri nospieduši no sporta kolektora un taisa kopijas, gribējuši labot vienu problēmu (lai var uz ielas auto likt virsū), iebrauc auzās vēl 3 vietās. Un tā visur. Nekas neatliek, kā labot, ja gribas, lai kautkas sanāk no tā visa.
Šorītam pietiks, apnika.