Vienā no auto tematikai veltītajiem interneta forumiem, ieraudzīju interesantu automobiļu lietotāju diskusiju. Spēkratu īpašnieki dalījās pieredzē, deva vērtīgus padomus par to, kādu šķidrumu jālej auto dzinēja dzesēšanas sistēmā. Diemžēl nācās secināt, ka padomdevēji maz zina par to kādām ir jābūt dzesēšanas šķidrumam, lai tas pilnvērtīgi dzesētu auto dzinēju un nebojātu sistēmā esošās gumijas, plastmasas un neitralizētu metālu koroziju.
Bieži vien no auto īpašniekiem nākas dzirdēt, ka vecam auto ir jālej tosols, bet cits ar putām uz lūpām meklē zaļas krāsas antifrīzu, jo baidās, ka sajaucoties dažādu krāsu šķidrumiem dzinēja dzesēšanas sistēma var tik sabojāta.Lai pieliktu punktu daudzu autovadītāju nezināšanai par iekšdedzes dzinēja dzesēšanas šķidrumiem laikraksts „AutoInfo” pievēršas šai tematikai, jo oktobris ir pēdējais brīdis, lai savlaicīgi samainītu dzesēšanas šķidrumu pirms ziemas sala iestāšanās.
Kās ir tosols?
Arī automašīnu darbnīcu speciālisti ne vienmēr prot patērētājiem atbildēt, kas ir tosols un kas dzesēšanas šķidrums. Dzesēšanas šķidrums ir iekšdedzes dzinējos lietojamās dzesējošās vielas korekts nosaukums latviešu valodā.
Tosols A-40M ir dzesēšanas šķidruma nosaukums pēc Krievijas standarta Gost 28084-89. Nosaukums tosols dzesēšanas šķidruma vietā pie mums Latvijā ir palicis kā valodas rudiments no Padomju Savienības laikiem.
Taču Tosols A-40M ir viena no daudzajām dzesēšanas šķidruma markām. Izmantojot pircēju neinformētību, Latvijā zem tosola nosaukuma tiek pārdoti arī šķidrumi bez aizsardzības īpašībām, labākajā gadījumā tikai salizturīgi šķidrumi (parasti līdz – 40 `C). Daudzi šeit pārdodamie t.s. tosoli neatbilst tehniskajām prasībām, kas ir noteiktas mūsdienu dzesēšanas šķidrumiem un patiesībā nav derīgi lietošanai automašīnās. Pircēji tiek pievilināti tikai ar zemām cenām.
Kāpēc ir jālej antifrīzs?
Otrs neskaidrību radošs vārds ir antifrīzs (angliski antifreeze – pret sasalšanu), nosaukums, kas padomju laikā neveiksmīgi tika ņemts lietošanā, lai apzīmētu par dzesēšanas šķidrumu lietojamo pamatvielu – monoetilēnglikolu (bez piedevām dzesēšanas šķidrumu), kas aizsargāja tikai pret sasalšanu. Tas tika izmantots kara rūpniecībā un lauksaimniecībā, jo trūka pietiekamu pret koroziju aizsargājošu piedevu.
Mūsdienu “Antifrīzs” nedrīkst sajaukt ar t.s. krievu laikā lietoto “antifrīzi”. Rietumu pasaulē dzesēšanas šķidrumu koncentrāti tiek realizēti ar nosaukumiem “Antifreeze” vai “Anteifreeze/Engine Coolants” un gatavie dzesēšanas šķidrumi saucas “Engine Coolants”. Mūsdienu automašīnās lietojamie dzesēšanas šķidrumi galvenokārt bāzējas uz monoetilēnglikolu (alternatīva ir propilēnglikols). Tam ir ūdens šķīdumā labas aizsardzības īpašības pret salu un laba siltumapmaiņas spēja, kas nodrošina ātru atdzesēšanu (tāpēc tāds nosaukums) un aizsardzību pret salu (svarīgi tikai mūsu klimatā). Diemžēl minētā viela ir ļoti korozīva. Tāpēc tai tiek pievienotas dažādas piedevas, lai aizsargātu sistēmu pret korozijas ietekmi. Automašīnu rūpniecības vētrainas attīstības laikā dzesēšanas sistēmas ir kļuvušas mazākas, plānākas, cirkulācijas ātrums ir pieaudzis vairākas reizes, darba temperatūra ir pieaugusi un lietošanā ir ņemti jauni vieglie metāli (alumīnijs, magnijs u.c. kausējumi). Tāpēc ir kļuvusi plašāka arī dzesēšanas šķidrumu skala. Piedevu izvēlē ir notikusi vairāku paaudžu nomaiņa. Ir notikusi atteikšanās no apkārtējai videi un veselībai kaitīgajiem nitrītiem, nitrātiem, amīniem un fosfātiem, kas joprojām tiek izmantoti Krievijas izcelsmes dzesēšanas šķidrumos. Arī Gost standarts ir ar aizpagājušās paaudzes receptūru.
Kad dzesēšanas sistēmās sāka lietot alumīnija kausējumus, kā piedevas parādījās silikāti: sākot ar 1980. gadu līdz 2000. gadam. Tāpēc šie dzesēšanas šķidrumi tiek saukti par silikātu bāzes šķidrumiem.
Pēdējās paaudzes dzesēšanas šķidrumu piedevas jau ir organiskas izcelsmes. Ar to palīdzību ir iespējams paildzināt dzesēšanas šķidrumu lietošanas periodu līdz pieciem un vairāk gadiem. Daži automašīnu ražotāji sauc šos dzesēšanas šķidrumus pat par mūžīgiem, kaut gan šķidrumu izgatavotāji to neapliecina.
Līdz ar to mūsu tirgū ir saņemami dažādu paaudžu dzesēšanas šķidrumi. Pateicoties tam, tiem ir arī dažādas piedevas. Drošs princips attiecībā uz dažādiem dzesēšanas šķidrumiem ir sekojošs: ja tiek lietots koncentrāta 50% ūdens šķīdums, kura sasalšanas temperatūra ir apmēram –36`C, tad var pievienot 10% vienalga kāda cita dzesēšanas šķidruma. Ja koncentrācija ir zemāka, drīkst pievienot vēl mazāk.
Kas notiek tad, ja tiek pievienots vairāk? Tā kā piedevas var būt dažādas izcelsmes, tad to koncentrācija būs nepietiekama un dzesēšanas šķidrumam nebūs nekādas aizsardzības pret koroziju.
Vēršam uzmanību uz to, ka vadošie dzesēšanas šķidrumu ražotāji paredz noteiktus šķidruma nomaiņas periodus. Dzesēšanas šķidrums ir jānomaina: Tosols katru gadu, šķidrums uz silikātu bāzes pēc diviem gadiem un šķidrums ar organiskām piedevām pēc pieciem gadiem.
Tas jādara tāpēc, ka piedevas izlietojas un dzinējā sāksies iekšējā korozija, tas var radīt dzinēja pārkaršanu, aizsērēšanu un ūdens sūkņa, termostata, šļūteņu, radiatoru un citu detaļu bojājumus. Pēdējo remonts ir dārgs, iekšējo koroziju var ārstēt tikai ar jaunām rezerves daļām.
Kāpēcantifrīziem ir dažādas kārās?
Tas, ka tara, kurā iepakots dzesēšanas šķidrums ir dažāda pircējos neizraisa uztraukumu, bet krāsa kāda piemīt dažādu ražotāju produkcijai gan. Dzesēšanas šķidruma pamatviela – monoetilēnglikols ir bezkrāsaina, un ražotājs savam produktam pievieno krāsvielu, lai pievērstu pircēju uzmanību- mārketinga triks. Atgriežoties piecpadsmit gadus atpakaļ, ka arvien vairāk autoražotāju sāka ražot dzinējus no alumīnija sakausējumiem, radās dzesēšanas šķidrumi, kuru sastāvā esošās antikorozijas piedevas bija labvēlīgas tieši šāda tipa motoriem. Šie šķidrumi bija sarkanā vai rozā tonī. Diemžēl dzesēšanas šķidrumu dalījums pa krāsām tā arī neiesakņojās. Viennozīmīgi, ka galvenais rādītājs ir nevis antifrīza krāsa, bet ķīmiskais sastāvs. Tieši koroziju neitralizējošās piedevas ir tas rādītājs pēc, kura jāmeklē ir šķidrums savam auto. 90% ilga mūža dzesēšanas šķidrumi (Long life, extended life - nodrošina vislabāko aizsardzību dzinējam) ir sarkanā krāsā, bet ne visi sarkanas krāsas antifrīzi ir ilga mūža. Pievēršat uzmanību produkta aprakstam, vai šo antifrīzu, kuru vēlaties iegādāties ir akceptējis kāds no autoražotājiem. Jā kāds no autoražotājiem ir akceptējis šo antifrīzu tad bažas par dzesēšanas šķidruma kvalitāti būs liekas. Ja pamanāt, ka krities dzesēšanas šķidruma līmenis un vajag pieliet antifrīzu līdz vajadzīgam līmenim to var darīt ar jebkuru dzesēšanas šķidrumu un nekas ļauns ar jūsu auto dzinēju nenotiks. Der atcerēties, ka pat vislabāko antifrīzu ir pilnībā jānomaina reizi piecos gados, jo piedevas, kuras neitralizē metālu koroziju zaudē savas īpašības.