01 Feb 2018, 10:15
Lai palielinātu jaudu ir jāpalielina tilpums un kompresija. Jāpiemeklē kloķvārpsta ar "kompozīcijai" vajadzīgo gājienu. Te ir variants ņemt no klasikas motoriem vai ņemt no priekšpiedziņas žiguļiem, bet šajā gadījumā kloķvārpsta ir nedaudz jāmodificē. Vajadzēs virpotāja pakalpojumus un pēc tam balansētāja. Tilpumu palielināt var izurbjot lielākus cilindrus. Ja izmanto standarta detaļas ņemam pēdējā remonta virzuļus un gredzenus Ja ir iespēja piemeklējam virzuļus no cita auto, bmw, vw (būs jāpārtaisa klaņa pirksta savienojums) un pēc tiem arī urbjam cilindrus ņemot vērā, ka cilindru sieniņām nedrīkst būt plānākām par 3mm. Lai palielinātu kompresijas pakāpi būs jānofrēzē gan galva, gan bloks. Bet nofrēzējot bloku samazināsies tilpums, tāpēc pareizākais variants ir piemeklēt garāku klani, visiem klasikas motoriem tie ir vienādi tā kā nāksies izmantot no kāda ārzemju auto, kuram aptuveni sakrīt izmēri, audi, bmw vai pasūtīt pēc izmēriem no ražotāja vai ņemt no kāda interneta veikala. Tas viss ir komplekss darbs, kurs viss sākumā ir jāizrēķina un tikai pēc tam jāpērk daļas!
Būtībā par šo posmu jau var grāmatu sarakstīt, izmēri ir atkarīgi no tā no kādām detaļām tiks būvēts motors, no tā kādas ir pielaides konkrētām detaļām.
Galva ir būtiska forsēšanas ziņā, jāsāk ar galvas pārbaudi vai nav plaisu, jāizved pārbaudīt. Galva jāizjauc, aizņem vārsti, jāizpēta vai nav bojātas vārstu sēžas (izdegušas, plaisas), ja viss ir kārtībā, vārstu vadīklas presē ārā (vadīklas noteikti jāpresē ārā) un sāk kanālu portēšanu (palielināšanu un kanāla formas veidošanu). Kanālus nav jēgas taisīt lielākus kā vārsta sēžas šaurākā vieta, šaurāko vietu var nedaudz pafrēzēt lielāku tikai ar prātu, varbūt 1mm jāskatās pēc apstākļiem, lai nepaliek švaka sēža.
Kanālu portēšanai vajadzēs mazās cietmetāla frēzēs konusa, cilindra arī apaļā noder, bet var iztikt, maksā ap 20eiro gabalā, ir to vērtas jo ar tām par 8-10eiro nevar pat vienu galvu izfrēzēt. Tāpat arī urbmašinu vajadzēs labu jaunu metāla korpusā vai kādu veco padomju laika jo tās kas depo par 15-30eiro jūk ārā. Urbjmašīnai vajadzēs pagarinātāju, lai var iespiest frēzēs un mazos smirģelīšus, lai tiktu klāt kanālos galvai un kolektoros. Vajadzēs daudz smilšpapīrus dažādu raupjumu un pašam uztaisīt kur tos iespiest. Kur un cik frēzēt pastāstīšu kad līdz tam tiksi.
Kad kanāli ir gatavi galva jādod uz vārstu vadīklu iepresēšanu, protams jaunas vadīklas, jāprasa, lai iegriež vārstu sēžām jaunus leņķus. Darba fāzīti vajag taisīt 0.8-1mm, lai lielāks resurss var 1mm protams jaunus vārstus. Vārstus vajag apvirpot T veidā un atvieglināt. Jaunas vārstu atsperes, noteikti jaunas tas pat ir svarīgāk kā vārstu apvirpošana! galvenais pielasīt visas ar vienu spēku lai būtu ne mazāk par 40kg lielā atspere. Tālāk galvu ir jānofrēzē/jānoslīpē, cik var frēzēt nost ir atkarīgs cik jau ir nofrēzēts, mierīgi līdz ar "trepīti" slīpēšana gan būtu vajadzīga ļoti laba ar mazo graudu, lai virsma ir pēc iespējas līdzenāka. Pēc visa šī vajadzēs kādus 10litrus saļarkas ar ko cītīgi ar fanātismu izmagāt galvu no abrazīva ja tas paliks kaut nedaudz motors ātri sadils! Tālāk vārstu pieslīpēšana, ņemam pastu, var rupjo un smalko (tirgo vienā bundžiņā katrā galā sava pasta) vai ar smalko, slīpēt var ar roku un var ar akumulatoru urbjmašīnu uz maziem apgriezieniem mainot virzienu un regulāri cilājot vārstu, protams regulāri saeļļojot vārsta vadīklu. Ar lielo urbjmašīnu nekādā gadījumā! Darbs prasa pacietību un vārstus ir jāpieslīpē ar fanātismu! Pēc procedūras saliek vārstus galvā un degkameras pielej ar saļarku, jā saļerku, benzīns neder, atstāj diennakti un to kurš tek slīpē atkal, palaikam vārstus var pagrozīt kamēr zem šķidruma. Ja vārsti turēs šķidrumu jebkurā pozīcijā paši no sava svara ar hermētisku problēmu nebūs! Ja ir vakuuma aparāts tad vārstu pārbaude ir vieglāka un ātrāka.
Tālāk jaunus rokerus, meklēt tādus glumos kas ir bez lējuma defektiem vai ņemt jaunu un pašam apslīpēt nolīdzināt, tik jāskatās, lai ir ģeometriski pareizi, vienādi. Jaunu sadales vārpstu, sadales vārpsta tiek noskaidrota pie motora sākotnējā aprēķina, kur svarīgs ir kulaciņu pacēlums un fāzes. Sadales vārpsta tā atkal ir vesela sadaļa jo tā sauktās "sporta" tā vienkārši neder, ir jāskatās kādas ir prasības konkrētai sadales vārpstai jo var nākties vārstus laist dziļāk vai mainīt vadīklu leņķus un tā ir galvas pārbūve. Tas viss protams ir sākumā jāsaprot, jāsarēķina. Noteikti regulējamo zvaigzni tā ir viena no panākumu atslēgām, kā forsētam tā standarta motoram, lai var salikt gāzu sadales mehānismu precīzi. Galva pēc salikšanas ir jāsaliek, jāsaliek ar viena cilindra vārstiem, lai var saregulēt pārklājumu.
Bloks, bloka sagatavošana pirms apstrādes ir svarīgs process ir jāizmēra bloka ģeometrija, vai tas visumā ir piemērots būvēšanai, vai nav defektu.
Bloku dod uz cilindru urbšanu, honēšanu, virsmas slīpēšanu (nolīdzināšanu), tieši tāpat ir svarīga virsmas kvalitāte jo smalkāks grauts jo labāk. Slīpējuma kvalitāte ir svarīga izmantojot metālapaketi. Pēc slīpēšanas vajadzēs kādus 10-20l saļarkas ar ko visu kārtīgi izmazgāt, bloku, dzeses kanālus, eļļas kanālus jo viss būs ar abrazīvu, karčers neder!!!
Tālāk diagnosticē "kabanoku" parazīt ass kas piedzen sadalītāju un benzīna sūkni, vajadzības gadījumā jāmaina jauns, jāpapresē šāle. Eļļas sūkni ņem jaunu, pieslīpē redukcijas vārstu tāpat kā galvas vērstus. Zem atsperītes paliek 1mm šeibiņu, lai pie lielākiem apgriezieniem būtu lielāks eļļas spiediens. Būtībā ar standarta eļļas sūkni pietiek, bet viss atkarīgs no motora slodzes, iespējams nāksies būvēt ""pusotrīti" eļļas sūkni. Bloku liek kopā, tālāk motora salikšana. Process vēl tikpat ja ne vairāk jāraksta. Tas viss gan īsumā, ne visu var tā aprakstīt.
Pēc motora salikšanas viss vēl tikai sākās jo priekšā ir regulēšana, aizdedzes regulēšana neaprobežojās tikai ar pagrozīšanu, vajadzēs piestrādāt apsteidzes kulaciņus un mainīt atsperīšu spriegojumu, bet šo iemācīt nevar tas ir pašam jāizprot.
Tāpat pašā sākumā ir jāsaprot kāda būs degvielas padeve un arī tā būs jāregulē uz konkrēto motoru!
Tas viss ir īsumā un aptuveni, jo par katru detaļu, par detaļas sagatavošanu ir daudz kas jāzina un jādara, ir detaļas, kuras ir jāatvieglina, kuras ir jābalansē un kuras ir jaizsvaro.
Jaunajam cilvēkam es ieteiktu sākumā motoru savest kārtībā, sakopt, saregulēt tā varēs gūt vismaz minimālas iemaņas skrūvēšanā un to mēs te forumā varam izskaidrot un pamācīt!