VFTS tūninga – studija PSRS.

Vasara. Grieķija. Putekļains ceļš. Pa kuru traucas … Nē, ne Sebastiena Loeba Citroen,bet … Stasisa Brundzas Lada 1600 . Nezināt, kas tas ir? Proti tālajos septiņdesmitajos šis cilvēks izveidoja pirmo PSRS “tuning studiju”, ar diezgan pieticīgu nosaukumu “Вильнюсская Фабрика Транспортных Средств” (ВФТС).

Kopā ar savu domubiedru, augstākās pakāpes mehāniķi, Zigmundu Kivertu, viņi nolēma izveidot īstu rallija auto. Kā pamats tika pieņemts VAZ 21011. Kurš tika speciāli izvēlēts Toljatīi rūpnīcā. Auto tika paņemts bez skaņas izolacijas un pretrūsas apstrādes. Metinājuma šuves tika vēlreiz apmetinātas un, pēc iespējas, uzlabotas. Viļņā auto atkal izjauca un Kiverta vadībā sāka būvēt patiesu meistardarbu, proti, Lada 1600. Automašīna tika aprīkota ar uzlabotu 1600 cm ³ dzinēju (Starp citu,masveida ražošanā šīs dzinējs parādījās tikai 1976)! Dzinējam viņi uzstādīja tādas lietas, par kurām parasts autovadītājs PSRS nav pat dzirdējis. Speciāli izgatavota sadales vārpsta ar izmainītam gāžu sadales fāzēm, uzlaboti vārsti ar titāna plāksnēm, atvieglota kloķvārpsta un spara rats… tajos laikos tas viss tika darīts tikai pēc speciāla pasūtījuma! Barošanas sistēma divi WEBER 45 CDOE karburatori.

Piestrādāts tika arī pie šasijas. Bija speciāli izstrādāta 4 ātrumu kārba ar kulaciņu pārslēdzējmehānismu. Tas viss sēž uz kvalitatīviem (protams, importa), amortizatoriem un Dunlop riepām (luksusa lieta Padomju Savienībā).  Auto ar šādiem uzlabojumiem attīstīja tolaik nereālos 140 ZS un ātrumu līdz 100km/h uzņēma 9,5 s, un pats svarīgākais – piedalījās rallija A grupā.

Ar to padomju laika “tūneri” nav likušies mierā. 1982.gadā viņi radīja leģendāro Lada VFTS uz VAZ 2105 sērijas pamata. Pēc tehniskiem risinājumiem, tā joprojām bija tā pati Lada 1600. Uzticamo 1.6 dzinēju nolēma nemainīt, bet tikai nedaudz tika uzlabota cilindru galva, viņiem izdevās iegūt 160 zs. Tika izstrādāta 5 pakāpju pārnesumkārba ar kulaciņu pārslēdzējmehānismu, ļoti interesanti, ka pirmais pārnesums atrodas tur, kur ir ierasts redzēt piekto, bet otrais pirmā pārnesuma vietā. Virsbūves svars tika atvieglots izmantojot stikla šķiedru, kas samazināja auto svaru līdz 920 kg. Automašīna saņēma homologāciju un iekļuva rallija B grupā. LADA VFTS, protams, nevarēja cīkstēties ar ārvalstu leģendam – Lancia 037 Rally vai Audi Quattro 80 “A1”, bet tādus konkurentus kā 130 Skoda LR un FSO Polonez 2000C, Lada uzveica viegli.

Vēlāk parādījās, turbo Lada VFTS motors, kas bija “izslīpēts” līdz 1800 cc, un jauda ir 240 Zs. Bet, neskatoties uz ieguldīto dabu, tas iegrima aizmirstībā, nekad neparādoties nevienā trasē.

1984. gadā tika izlaists 2108 VAZ. Protams, tajā laikā šis žigulis bija viens no potenciālajiem donoriem, tāpēc Brundza nekavējoties uzsāka darbu, lai radītu jaunu rallija auto. 1986. gadā tika radīts pirmais un vienīgais PSRS Supercars LADA. Un, kaut arī tagad “Evo” ir saistīts vienīgi ar Mitsubishi Evolution, tālajos astoņdesmitajos pagājušā gadsimta tā (gandrīz) sauca visspēcīgāko un ātrāko VAZ 2108 – EVA (Eksperimentālā Viļņas Autorūpnīca). Tomēr standarta VAZ-2108 ar padomju “EVICu” nav daudz kopīga, tikai – karkass (maksimāli uzlabots), durvis un optika.

Dzinējs palika tas pats 1,6 litru, bet izslīpēts līdz 1,8 litriem. Tas ieguva arī 16 vārstu cilindru galvu, kas spēj izturēt lielāku kompresijas pakāpi. Un neatkarīgu iesmidzināšanu un turbokompresoru! Kā rezultātā ieguva 300 Zs jaudu.  Attiecībā uz gaisa pretestību, šajā ziņā PSRS autobraucēji zina labāk nekā pašreizējie AVTOVAZ darbinieki. Tāpēc Lada ir speciāli izstrādāts aerodinamiskais komplekts (bodykit), ar speciālistu palīdzību no DOSAAF sporta aviācijas rūpnīcas.

Sliktākais tas, ka auto, nedaudz nokavēja. Šajā pašā gadā FIA aizliedza B grupu rallija, un vēl pēc pāris gadiem vairs neeksistēja arī Padomju Savienība.  Tagad viens no diviem esošajiem padomju “EVICiem” glabājas Stasisa Brundzas muzejā.

Raksts ņemts   no: http://auto.fishki.net/comment.php?id=2138
Meklē lapā


VAZ